Vått

Utställarens bästa tips- så når du ut på Facebook

Hur når man ut på sociala medier? Och varför ska man i överhuvudtaget vara där? Här ger utställaren Göran Ganstrand sina bästa tips om hur företaget Vått lyckats att marknadsföra sig på nätet.

Bilder i motljus på de senaste båtmodellerna, korta personliga texter och filmer på lyxiga båtar som klyver vattenytan.  Företaget Vått som varit aktuella på Allt för sjön och säljer båtar från båtmaterial från bland annat Chris-Craft Tiara Yachts har lyckats med sin satsning på sociala medier.

Vad har ni gjort för att marknadsföra er på nätet?
– I dag är många människor aktiva i minst två medier, vi har satsat på att starta Twitter-, Facebook-, och Instagramkonto. Vi lägger ut minst tre inlägg per vecka och samma inlägg läggs ut via alla kanaler. Här är det enkelt att nå en stor målgrupp. Vi använder oss också av Youtube och Google Plus och på de sidorna så lägger vi och våra tillverkare upp filmer.

Varför sociala medier?
– Det är enklare med sociala medier eftersom det inte behöver vara lika korrekt språk som en annons eller en hemsida. Att personen upplever inlägget genom en film eller bild skapar också ofta ett intresse för produkten. Mobilen tar man ju med överallt idag så det också enkelt att lägga upp material.
– Sociala medier är också billigt och kostar bara din tid. På båtmässan är det extra kul för många besökare tar bilder själva och lägger upp på sociala medier-bilder där de taggar oss. Vi brukar svara dem som gör det och på så sätt skapas också interaktion med kunderna. 

Vad har satsningen gett för resultat?
– Konkret så har besöken på vår hemsida via Facebook ökat med 700 procent på ett år. Sedan ger spridningen på sociala medier igenkänning av oss som företag.

Tips till andra som vill bli mer aktiva?
– Att starta ett konto på både Instagram, Facebook och Twitter och att länka ihop dem. Det är också viktigt med kontinuitet. För att få något resultat är det viktigt att skapa minst tre inlägg per vecka. Det behöver inte vara årets nyhet i varje inlägg, men man bör variera bilder.

Vad har gett er många likes i sociala medier?

– En snygg bild på en populär modell ger bra med likes, men även en bild när vi flyttar in på mässan och båten hänger i lyftkran och är inplastad kan ge minst lika många likes. Filmer är absolut ett vinnande koncept- men de får inte vara för långa- folk har inte tid att se ett sju minuters klipp, utan 15 sekunder är perfekt!


Spana in våtts marknadsföring här:

https://www.facebook.com/vattboats
https://instagram.com/vattboats/
https://twitter.com/_Vatt
https://plus.google.com/109074716930831070131/posts